– De aller fleste norske aktørene i motebransjen har en stund hatt bærekraft høyt oppe på agendaen, men det er blitt enda viktigere de siste årene, sier Ditte Kristensen.
Hun leder Oslo Runway, den nye, norske moteuken som ble arrangert 14.-16. august 2018. Gjennom arbeidet har hun fått innblikk i hvilke bærekraftsutfordringer bransjen opplever, og trekker blant annet frem materialvalg, bruk av kjemikaler, overforbruk av vann, frakt, overproduksjon, og avfallshåndtering.
– Det er stadig flere internasjonalt som nå jobber mye med disse temaene, både på aktørnivå og overordnet – som Copenhagen Fashion Summit. Flere krefter i industrien er flinke til å sette bærekraft og behovet for endring på agendaen.
Spesielt sterkt står disse tankene blant de norske aktørene, sier Kristensen, og trekker fram noen typiske norske – og nordiske – verdier som en grunn til dette.
– Likeverd mellom mennesker og kjønn, toleranse og åpenhet er verdier som står sterkt i det norske samfunnet. Dette gjenspeiler seg også i moten, noe som gjør den attraktiv internasjonalt. For flere aktører innen norsk moteindustri er samfunnsansvaret innlemmet i hvert ledd av virksomheten.