Login

Slik kan Norge bli verdens første hel-elektriske land

Nesten 30 000 nordmenn står i kø for å få elbil, og topp 10-listene over solgte biler domineres av elbiler og hybrider. At Norge er elbilens høyborg har til og med begynt å få internasjonal oppmerksomhet.

Hver fjerde nye bil i Norge i dag er en elbil – men for bare fem år siden var kun fire prosent av norske biler elektriske. Hvordan har elektrifiseringen av bilparken gått så fort? Og hva med resten av samfunnet?

Les også: Slik gjør Bergen byen tilgjengelig for fremtiden – uten å bruke ordet «bilfri

Offentlig-privat samarbeid

Her i Norge har normen lenge vært å bruke elektrisitet til å varme opp hus og hjem, noe som ikke er en selvfølge i resten av verden. Det er ikke mange andre land som har samme tilgang på vannkraft fra fjellvann, elver og fosser.

Selv med et så godt utgangspunkt, er imidlertid den norske elektrifiseringen vel så mye styrt av tett samarbeid mellom offentlig og privat sektor.

Et godt eksempel er Oslo kommune, der offentlige anbud nå krever at alle byggeplasser er fossilfrie. Med nullutslippsmaskineri i bruk på byggeprosjekter rundt om i hele hovedstaden, er håpet at de elektriske maskinene skal tas i bruk andre steder i landet også.

Oslos kollektivtransport skal bli utslippsfri. Les mer her

Sjøsuksess

Likevel er det til sjøs at norske bedrifter virkelig utmerker seg i verdensklassen.

De siste årene har Norge bygget verdens første elektriske ferge og verdens første fiskebåt med elektrisk batteri – mens verdens første elektriske og førerløse containerskip skal leveres i 2020.

Alle offentlige anskaffelser av ferger har siden 2015 inkludert krav om lav- eller nullutslippsteknologi. Og innen 2050 er planen at Norge skal ha en helt karbonfri innenriks nærskipsfart.

Les mer om hvordan Norge elektrifiserer skipsfarten

I mars i år offentliggjorde Avinor at Norge til og med skal begynne å kjøpe elektriske fly for korte innenriksdistanser.

Det første elflyet i Norge tok av i juni i år, med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om bord. Dermed begynner elektrifiseringen å bevege seg videre fra land og vann – og opp i lufta.

Flytransport er en notorisk vanskelig sektor å elektrifisere, og langdistanseflyvninger er fortsatt langt unna å kunne gjennomføres med elfly. Men mer enn 20 regionale kortdistanseflyvninger i Norge kan i teorien elektrifiseres allerede i dag. Mange flere er ventet å følge med teknologiutviklingen i årene som kommer.

Ambisiøse mål

Interesseorganisasjonen Energi Norge har lagt frem 24 spesifikke forslag for å erstatte andre kraftkilder med elektrisk kraft i hele Norge. Hvis forslagene gjennomføres, vil Norge være på god vei til å bli verdens første land som drives kun av elektrisk kraft.

En av de største utfordringene her i Norge – i tillegg til transport – er elektrifisering av oljesektoren. Lovende løsninger utforskes imidlertid blant annet av forskere hos SINTEF, for eksempel flytende vindparker som lokale energikilder for oljeplattformer langt til havs.

Les mer om verdens første flytende vindfarm, Hywind

Alle disse fremskrittene demonstrerer ivrigheten rundt om i Norge til å prøve ut ny teknologi der det er mulig. Denne positive innstillingen vil fortsette å være en avgjørende del av overgangen til et helelektrisk samfunn.

Legg til sterk politisk vilje og tydelige politiske krav, så er det en sjanse for at Energi Norge vil få rett i sin spådom om at Norge kan bli verdens første helelektriske land.

Bli en del av det norske «landslaget» for grønne og bærekraftige løsninger – registrer din egen løsning i dag!

Foto, ovenfra: Thinkstock Photos; Fjellstrand AS