Login

Slik kan økt komfort gå hånd i hånd med bærekraftig hotelldrift

Det var Scandic Hotels som i sin tid innførte systemet der gjestene kunne henge opp håndklær om de ville bruke dem igjen – etter innspill fra en ansatt. Dette vesle grepet ble raskt en verdensomspennende hotellpraksis, som alene skåner miljøet for store mengder kjemikalier – samt et vannforbruk tilsvarende flere storbyer daglig.

The Explorer har snakket med administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold om hvordan hotellkjeden – og næringen ellers – arbeider med bærekraft, både i dag og for fremtiden.

– Hva er de viktigste bærekraftige trendene innen din bransje akkurat nå?

– Utover energi, avfall og vann, som har vært bærebjelkene i arbeid med bærekraft siden 1995, har kampen mot matsvinn fått mest oppmerksomhet i det siste. Der er vi godt i gang, og bare i 2017 gikk 85 tonn mindre mat i søpla. Innen 2020 er målet å kutte matsvinnet med 20 prosent – allerede har vi hentet inn 10 av disse.

– Prosessen styres ute på hotellene, godt hjulpet av elektroniske hjelpemidler. Blant annet har vi vekter som regner om matavfallets vekt til et pengebeløp – det er ekstra motiverende når hotellene kan se de økonomiske konsekvensene så direkte. Og med en stadig mer variert meny, med mat til alt fra allergikere og veganere, blir disse erfaringene bare viktigere og mer verdifulle i årene som kommer.

Les også: Bergen vil ikke bli bilfri by

– Ellers pågår arbeidet med å få all plast ut av virksomheten, samt å ta i bruk enda bedre teknologiske virkemidler. Med bedre datastyring i alle ledd i hotelldriften, kan man bruke mindre energi og ressurser, samtidig som det gir bedre komfort og økonomi.

Les også: Norge viser vei for elektrifisering av skipsfart

– Hvilke bærekraftige løsninger drømmer du om at finnes om ti år?

– Det første er ikke en drøm, men bare et tidsspørsmål: En helt papirfri hotellvirksomhet. Det kjennes allerede litt 90-talls ut å få kvittering på papir.

– Ellers ser jeg frem til å få på plass teknologien og systemene som kan koble sammen gjestenes preferanser og ønsker helt fra de bestiller rom, til de er på plass på rommet. Dermed kan gjesten gjøre alle gode miljøvalg før han eller hun sjekker inn, og vi kan innrette oppholdet etter det. Jeg tror det å sette forbrukeren i sentrum for eget forbruk ikke bare vil føre til en bedre komfort, men også en bedre ressursbruk i alle ledd.

Les også: Slik ble Oslo Bislett Games grønt

– I dagens hotelldrift må vi tilrettelegge alt vi gjør for et minste felles multiplum. Det er i utgangspunktet bra, ettersom det å komme på hotell skal være en fin opplevelse til alle, samt at man ikke må spare seg til fant. Men nettopp det å sette ut bestemmelsen over eget opphold til gjesten, gjør at de som ikke har behov for enkelte produkter eller tjenester kan velge bort disse.

Les også: Slik skal vi få råd til fremtidens pasienter

– Jeg tror også at de arbeidsplassene som ikke klarer å helintegrere bærekraftsidéen i eget selskap, ikke vil klare å tiltrekke seg de beste hodene. De unge som vi får inn i dag er flasket opp med dette, og uten innovasjonen som kommer inn med dem, sakter man akterut. Min datter som er 23 år, og ikke har noe utdanning innen dette, kan mye av dette bedre enn meg – som har jobbet med det i 30 år.

– Hvordan ser du for deg at The Explorer kan bidra til økt eksport for norske bedrifter?

– Jeg har som prinsipp at om det bare er ett område av hotelldriften der vi ikke skal ha noen hemmeligheter, så er det innen bærekraft. De gode ideene du måtte ha på det feltet, må du dele for at det skal være godt for noe.

– En av de fremste tingene vi kan eksportere fra Norge, og Norden ellers, er det fantastiske som gjerne oppstår i samarbeidet mellom arbeidstaker og bedrift. Idédrevet medbestemmelse er veldig bra for innovasjonskraften, rett og slett. Vi mener i tillegg at bedriften vår må speile våre gjester, og at vi dermed må være farge- og legningsblinde.

– Om det er dette idégrunnlaget, eller resultatene av det som best lar seg eksportere til andre land eller forretningsområder, kommer ofte an på. Men en ting er sikkert, og det er at de to svært ofte er knyttet uløselig sammen.

Utforsk spennende løsninger i The Explorer – eller registrer din egen løsning i dag!