Login

Slik ble Oslo Bislett Games grønt

– Norge er ikke først ut på alt, dessverre – og spesielt ikke innen idrett. Vi ble sure da V-stilen ble introdusert i hoppsporten, og vi har heller ikke vært først ute med å innføre bærekraftige løsninger i idrettsarrangementene våre, sier Steinar Hoen, tidligere medaljevinnende høydehopper – nå stevnesjef for Oslo Bislett Games.

Diamond League-stevnet arrangeres i hjertet av Oslo – kåret av EU til europeisk miljøhovedstad i 2019. Som leder av det største internasjonale idrettsarrangementet i Norge, har Hoen derfor vært nødt til å se utenfor landets grenser.

– Da ser man jo hvor langt mange andre har kommet på dette feltet. Internasjonalt har bærekraft en helt sentral rolle i arrangementer som dette. Når vi nå også tenker sånn hjemme, har jeg altså ikke funnet opp hjulet på nytt, sier Hoen.

Les intervju med Kathrine Myhre her: Hvordan skal vi få råd til alle fremtidens pasienter?

Internasjonal event – uten parkeringsplasser

Med deltakere fra 47 nasjoner og TV-sendinger i over 160 land, er det svært mange øyne som rettes mot Norge når Oslo Bislett Games går av stabelen. De får ikke bare se fantastisk idrett, men også et arrangement som setter bærekraft i høysetet.

Blant annet skal Bislett Stadion skape sin egen strøm med solcellepaneler, som første idrettsanlegg i Norge.

Utrolig nok har heller ikke Bislett Stadion en eneste tilknyttet parkeringsplass, og publikum oppfordres derfor til å reise kollektivt – med en billett spandert av arrangementet. Også utøverne fraktes rundt med nullutslippskjøretøy som tog, elektriske busser, hydrogenbiler og el-biler.

– Vi fikk også lagt Diamond League-stevnene i Oslo og Stockholm til samme helg, og frakter utøvere og støtteteam med hurtigtog mellom byene. Ikke bare er det mer komfortabelt for dem, både miljøet og budsjettene våre skånes også for svært mange flyreiser, sier Hoen.

Totalt kan arrangementet vise et kutt i klimagassutslippene på hele 39 prosent.

Lønner seg med grønne løsninger

Ifølge Hoen, som også er en aktiv investor, er det smart å satse på grønne løsninger fordi det ofte også lønner seg.

– Når du blar gjennom de norske løsningene som er presentert på The Explorer, ser man jo at dette er basert på fremtidsrettede og gode ideer, som tar i bruk ny teknologi på innovativt vis. Uansett om verden blir varmere eller kaldere, vil utviklingen måtte gå den veien. Og da følger pengene raskt etter, sier Hoen.

– For meg er det grønne skiftet den fjerde industrielle revolusjon, legger han til.

Utforsk de mest spennende grønne løsningene fra Norge nå

Først ut – men neppe sist

Helt siden Oslo Bislett Games gjennomgikk sitt eget store grønne skifte under fjorårets arrangement, har Hoen vært på reisefot landet rundt for å dele av sine erfaringer.

– Jeg er stolt av å kunne vise fram både hva vi har gjort, og tallene som ligger i bunn.

Det er her Hoen mener at samfunnsansvaret til Oslo Bislett Games også kommer inn.

– Det er kanskje Oslo Bislett Games som skal være først i dette, ettersom vi er det største norske internasjonale idrettsarrangementet. Vi er også det første norske arrangementet som innfører den internasjonale ISO 21121-standarden, som dekker alt fra resirkulering til strømforsyning. Dette vil etterhvert bli et krav for alle som skal arrangere noe av en viss størrelse, sier Hoen.

Standarden springer ut fra OL i London i 2012, og dekker alle sider før, under og etter et arrangement.

– Standarden har veldig strenge krav. Men tar du den i bruk, vil alt annet gå av seg selv – da er du i gode hender, sier Hoen.

Har du en løsning som kanskje passer i The Explorer? Les hva som kreves her

Byttet ut olje med miljø

Etter 29 år med oljeselskapet Exxon som hovedsponsor, var spranget stort da Oslo Bislett Games i fjor knyttet til seg miljøorganisasjonen Zero som samarbeidspartner.

– Nå har vi bare samarbeidspartnere som ser verdien i det bærekraftige arbeidet vi gjør, sier Hoen.

– Alle norske børsnoterte selskaper må i dag rapportere på bærekraft. Da tar det ikke lang tid før de på toppen stiller krav til hvilke arrangementer de vil assosieres med.

Arrangementer som er ute etter sponsorer og samarbeidspartnere, må dermed kunne vise til en god bærekraftstrategi.

– Da kommer bærekraftspushet riktig vei, og da går det fort – om det ikke har skjedd allerede. Det er ingen sponsorsjefer i dag som tør å sponse et arrangement som sprer søppel eller spyr ut eksos fra aggregater, sier Hoen.

Utforsk spennende løsninger i The Explorer – eller registrer din egen løsning!